Szkoła Podstawowa im. Adama Mickiewicza w Kocierzu Moszczanickim

„(Nie)zwykła matematyka”

Realizacja Ogólnoplskiego Projektu „(Nie)zwykła matematyka” opierała sie na wybraniu spośród 100 zadań minimum 10 wybranych i przesłanie relacji z prowadzonych działań na bieżąco na stronie projektu na Facebooku. W naszej szkole w projekcie brali udział uczniowie klas 4 – 8.  Zadanie realizowaliśmy w ramach lekcji matematyki, techniki i informatyki.

Zrealizowaliśmy następujące zadania:

Moduł I: Co w trawie piszczy

1. Kleksografia – Symetria jesiennych liści, skrzydeł motyla, serwetek  i wycinanek ludowych – przygotowanie prezentacji na bazie własnych prac i obserwacji.

Moduł II: Galeria sztuki

2. Matematyczne wyszywanki – sztuka kreślenia nitką, przygotowanie prac, kartek świątecznych na kiermasz wielkanocny lub bożonarodzeniowy lub akcję charytatywną.

3. Bryły na miarę szyte – przygotowanie składanych przez pociągnięcie nitki brył, obliczanie pola powierzchni, pojęcie siatki.

Moduł III: Matematyka inaczej…

4. Sposób na powtórzenie – przygotowanie lapbooka zawierającego najważniejsze zagadnienia z powtarzanych tematów.

Moduł IV: Nie tylko na planszy

5. Planszówkowy zawrót głowy – organizacja dnia/wieczoru/nocy gier planszowych.

6. Kostka Rubika – konkurs układania na czas.

Moduł V: Historyczne zmagania

7. Dawne przyrządy matematyczne – prezentacje multimedialne przygotowane przez dzieci.

8. Polska szkoła matematyki – przygotowanie komiksu lub prezentacji  o życiu i osiągnięciach polskich matematyków.

Moduł VI: Świąteczna matematyka

9. Dzień Tabliczki Mnożenia – 4 października – przygotowanie obchodów Międzynarodowego Dnia Tabliczki Mnożenia.

10. Dzień Liczby Pi – 14 marca – przygotowanie i udział w konkursach związanych z Liczbą Pi

11. Międzynarodowy Dzień Klocków Lego – 28 stycznia – rozwijanie wyobraźni geometrycznej uczniów. Stworzenie matematycznych konstrukcji z wykorzystaniem klocków Lego.

12. Kalendarz adwentowy – codzienne grudniowe zadania świąteczne – konkurs dla uczniów.

Moduł VII: Kasa rządzi światem

13. PiT – wypełnianie zeznania podatkowego na podstawie przygotowanych informacji.

14.  Bankrut czy milioner – gra inwestycyjna jako element nauczania matematyki i przedsiębiorczości.

Moduł VIII: Budujemy

15. Idealne miasto – praca konstrukcyjna z wykorzystaniem dostępnych materiałów plastycznych, klocków.

16. Drukujemy 3D – zaprojektowanie i wykonanie pomocy matematycznych z wykorzystaniem drukarek 3D.

Moduł IX: Przepyszna matematyka

17. Przepyszne bryły – stworzenie modeli brył z pianek marshmallow  i paluszków, plasteliny i zapałek, korków i patyków do szaszłyków – wykażcie się inwencją i kretywnością.

18. Śniadania z matematyką – konkurs na najbardziej matematyczne śniadanie.

19. Czytamy paragony – co to jest Vat, jakie stawki obowiązują w Polsce,  na co idą nasze podatki – dyskusja na podstawie zebranych paragonów.

Moduł X: Matematyka w podróży

20. Moja wymarzona podróż – zaplanowanie kosztorysu podróży do wybranego miejsca na Ziemi.

21. W 80 dni dookoła świata – zaplanowanie wycieczki dookoła świata – przygotowanie przewodnika lub gry planszowej.

22. Palcem po mapie – zaplanowanie jak najtańszej podróży o danych parametrach.

Projekt realizowało 700 szkół podstawowych i ponadpodstawowych w Polsce.

Udało Nam się zrealizować 22 zadania. Uczniowie chętnie pracowali na zajęciach projektowych zarówno w grupach jak i indywidualnie. Chcieli więcej i więcej. Udało Nam się choć na chwilę „odczarować“ matematykę. Na bieżąco relacjonowaliśmy wykonane zadania na FB projektu, mogliśmy również podziwiać  komentować zmagania innych szkół podczas realizacji zadań. Wymienialiśmy się doświadczeniami i tworzyliśmy koncepcje pracy nad kolejnymi zadaniami.

© 2019-2021 Copyright: Szkoła Podstawowa im. Adama Mickiewicza w Kocierzu Moszczanickim, wszelkie prawa zastrzeżone.