„(Nie)zwykła matematyka”
Realizacja Ogólnoplskiego Projektu „(Nie)zwykła matematyka” opierała sie na wybraniu spośród 100 zadań minimum 10 wybranych i przesłanie relacji z prowadzonych działań na bieżąco na stronie projektu na Facebooku. W naszej szkole w projekcie brali udział uczniowie klas 4 – 8. Zadanie realizowaliśmy w ramach lekcji matematyki, techniki i informatyki.
Zrealizowaliśmy następujące zadania:
Moduł I: Co w trawie piszczy
1. Kleksografia – Symetria jesiennych liści, skrzydeł motyla, serwetek i wycinanek ludowych – przygotowanie prezentacji na bazie własnych prac i obserwacji.
Moduł II: Galeria sztuki
2. Matematyczne wyszywanki – sztuka kreślenia nitką, przygotowanie prac, kartek świątecznych na kiermasz wielkanocny lub bożonarodzeniowy lub akcję charytatywną.
3. Bryły na miarę szyte – przygotowanie składanych przez pociągnięcie nitki brył, obliczanie pola powierzchni, pojęcie siatki.
Moduł III: Matematyka inaczej…
4. Sposób na powtórzenie – przygotowanie lapbooka zawierającego najważniejsze zagadnienia z powtarzanych tematów.
Moduł IV: Nie tylko na planszy
5. Planszówkowy zawrót głowy – organizacja dnia/wieczoru/nocy gier planszowych.
6. Kostka Rubika – konkurs układania na czas.
Moduł V: Historyczne zmagania
7. Dawne przyrządy matematyczne – prezentacje multimedialne przygotowane przez dzieci.
8. Polska szkoła matematyki – przygotowanie komiksu lub prezentacji o życiu i osiągnięciach polskich matematyków.
Moduł VI: Świąteczna matematyka
9. Dzień Tabliczki Mnożenia – 4 października – przygotowanie obchodów Międzynarodowego Dnia Tabliczki Mnożenia.
10. Dzień Liczby Pi – 14 marca – przygotowanie i udział w konkursach związanych z Liczbą Pi
11. Międzynarodowy Dzień Klocków Lego – 28 stycznia – rozwijanie wyobraźni geometrycznej uczniów. Stworzenie matematycznych konstrukcji z wykorzystaniem klocków Lego.
12. Kalendarz adwentowy – codzienne grudniowe zadania świąteczne – konkurs dla uczniów.
Moduł VII: Kasa rządzi światem
13. PiT – wypełnianie zeznania podatkowego na podstawie przygotowanych informacji.
14. Bankrut czy milioner – gra inwestycyjna jako element nauczania matematyki i przedsiębiorczości.
Moduł VIII: Budujemy
15. Idealne miasto – praca konstrukcyjna z wykorzystaniem dostępnych materiałów plastycznych, klocków.
16. Drukujemy 3D – zaprojektowanie i wykonanie pomocy matematycznych z wykorzystaniem drukarek 3D.
Moduł IX: Przepyszna matematyka
17. Przepyszne bryły – stworzenie modeli brył z pianek marshmallow i paluszków, plasteliny i zapałek, korków i patyków do szaszłyków – wykażcie się inwencją i kretywnością.
18. Śniadania z matematyką – konkurs na najbardziej matematyczne śniadanie.
19. Czytamy paragony – co to jest Vat, jakie stawki obowiązują w Polsce, na co idą nasze podatki – dyskusja na podstawie zebranych paragonów.
Moduł X: Matematyka w podróży
20. Moja wymarzona podróż – zaplanowanie kosztorysu podróży do wybranego miejsca na Ziemi.
21. W 80 dni dookoła świata – zaplanowanie wycieczki dookoła świata – przygotowanie przewodnika lub gry planszowej.
22. Palcem po mapie – zaplanowanie jak najtańszej podróży o danych parametrach.
Projekt realizowało 700 szkół podstawowych i ponadpodstawowych w Polsce.
Udało Nam się zrealizować 22 zadania. Uczniowie chętnie pracowali na zajęciach projektowych zarówno w grupach jak i indywidualnie. Chcieli więcej i więcej. Udało Nam się choć na chwilę „odczarować“ matematykę. Na bieżąco relacjonowaliśmy wykonane zadania na FB projektu, mogliśmy również podziwiać komentować zmagania innych szkół podczas realizacji zadań. Wymienialiśmy się doświadczeniami i tworzyliśmy koncepcje pracy nad kolejnymi zadaniami.