”Robotyka i programowanie – działalność przyszłości”
Innowacja była prowadzona w ramach lekcji informatyki w klasie 5 w wymiarze 1 godziny miesięcznie. Miała na celu wspieranie uczniów w rozpoznaniu i rozwijaniu ich własnych uzdolnień i zainteresowań oraz stanowienie alternatywnej możliwości spędzenia czasu wolnego z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych. Ponadto miała zachęcać i motywować uczniów do analitycznego myślenia i odwagi w rozwiązywaniu problemów. Wykorzystaliśmy sprzęt kupiony w ramach Laboratoriów Przyszłości.
Programowanie rozwija intelekt, przyczynia się do wzrostu samooceny i kreatywności dzieci, co w dalszej perspektywie może ułatwić im znalezienie dobrej pracy w różnych dziedzinach.
Dzięki wprowadzeniu elementów programowania uczniowie:
– nauczyli się jak planować, podejmować decyzje, oceniać możliwości i konsekwentnie realizować określone działania oraz jak współpracować z grupą dzieląc się swoją wiedzą z rówieśnikami przy realizacji określonego zadania
– nabywali umiejętność posługiwania się algorytmami nie tylko na lekcjach zajęć komputerowych,
– wykorzystywali logiczne myślenie i wnioskowanie,
– współpracowali w grupie.,
– budowali roboty, tworzyli programy do sterowania nimi
– korzystali ze środowiska Lego WeDo 2.0 tworząc interaktywne projekty wykorzystujące ruch i dźwięk
– uczyli się programowania z ekspertami w ramach Godziny Kodowania oraz wzięli udział serii warsztatów Gigantów Programowania,
– poznali możliwości programu Minecraft Education podczas różnych lekcji
– programowali ruchy żółwia w Logomocji,
– poznawali środowisko Scratch bawiąc się wydawaniem poleceń /kodów/ duszkowi,
– przyswajali zasady tworzenia programu komputerowego, w tym powtarzania poleceń w Python oraz sterowaniem obiektów w aplikacjach Light Boot,
– nabywali umiejętności bezpiecznego poruszania się w sieci, radzenia sobie w sytuacjach zagrożeń płynących z Internetu oraz wykorzystywania jego zasobów – rozwinęli swoje umiejętności w zakresie korzystania z różnych źródeł informacji oraz prezentowania wyników swojej pracy w formie elektronicznej.